tirsdag den 5. maj 2015

En kuglepen


En kuglepen

Steder: Kuala Lumpur, George Town, Singapore, Melaka

Det har jeg oplevet: Søde og hjælpsomme mennesker. Malaysia er ind til videre en favorit, alene fordi folk her er så søde og hjælpsomme. Men først lige lidt historie: Malaysia og Singapore var lige efter uafhængigheden fra Storbritannien et land, men de var uenige om en del ting og der var nogle etniske forskelligheder, så de besluttede at blive to selvstændige lande. Sådan fortæller malaysierne historien. Singaporeanerne siger, at de blev smidt ud af fællesskabet. Under alle omstændigheder er de stadig uenige om en del ting, blandt andet hvor grænsen går og hvor meget Singapore skal betale for rent vand fra Malaysia. Grænsen er også bevogtet, så da jeg kom med toget fra Malaysia skulle vi først ud af toget i Malaysia og have udrejsestempel og tjekket bagage. Fem minutter senere ankom toget til Singapore og så skulle vi igennem samme tur for at komme ind i Singapore. Jeg havde ikke helt styr på proceduren og har nok set lettere forvirret ud. En flink dame fra Singapore forklarede mig, hvad jeg skulle gøre, og forærende mig faktisk en kuglepen, da det ikke var noget grænsemyndighederne i Singapore mente de skulle stille til rådighed for at udfylde det nødvendige dokument. Bandet på restauranten i Melaka spurgte om jeg ikke ville komme og jamme med dem (det blev et nej tak, desværre), folk på gaden har ledt mig i den rigtige retning for et godt billede eller en metrostation, folk er hjælpsomme og søde. Jeg fik tilbudt en billig iPhone 6 foran Petrona Towers, men ellers har jeg ikke oplevet folk, der ser turister som nogle, der bare skal snydes for penge.   
Derudover har Malaysia den helt rigtige blanding af smuk natur og flotte, velfungerende byer. Skyline i Singapore og parkerne i Kuala Lumpur, chinatown i Melaka og George Town er absolut et besøg værd.


Stor figur i Batu Caves


Abe på trappen til Batu Caves



Inde i Batu Caves


Gadekunst i George Town


Kinesiske tegn i George Town


Udsigten over George Town


George Town ligger på Penang, der er en ø meget tæt på fastlandet


Marina Bay Sands havde jeg desværre ikke råd til at bo på


Gammelt og nyt i Singapore


kæmpebaby i SIngapore


Gardens by the bay i Singapore er smukt om aftenen


Singapore skyline er imponerende


Det gamle Hollandske rådhus i Melaka


Melaka


...


Petrona Towers, verdens højste bygninger 1998 - 2004, smukt oplyst om aftenen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar